Dag 82 Naar Cacabelos....31km.....totaal ...2156km.

4 juli 2013 - Cacabelos, Spanje

Het leek er gisteren nog op dat er vanochtend ontbijt zou zijn, maar dan moest je wel geduld hebben tot 09.00u. Want dan ging het restaurant pas open.  Terwijl de refugio om 08.00u. leeg moet zijn. Het ontbijt is dus kennelijk alleen voor pelgrims die 5 of 10 km. eerder gestart zijn en na 09.00u. langslopen. Spaanse logica?

Wie het weet mag het zeggen. Ik ben dus vanochtend zonder ontbijt vertrokken om 6.40u. Het stenen pad van gisteren was nu een asfaltweg geworden waarop ik het dorp verliet. Na ca. 3km. gaat de route verder over een rotspad waar ik een foto van maak.

Rotspad

Het is een stijl aflopend pad wat mij vanochtend meer dan 500mtr. naar beneden brengt. Het is ook glad,  niet van nattigheid maar gewoon van de harde gladde stenen. Els en Kees hebben nergens grip op en moet ik precies goed neerzetten in hoeken en gaten. Dan gaat het goed.

Ook maak ik een foto van de zonsopgang die aan de overkant de bergen doet oplichten en een foto van de hoogte waar ik me nu bevind. Als het goed is, is in de diepte ook de plaats Ponferrada te zien die dus 500mtr. lager ligt en waar ik straks doorheen zal lopen.

Zonsopgang (1)  Prachtige zonsopgang

Terwijl ik afdaal, bedenk ik dat ik zeer tevreden ben over mijn actie van gisteren om door te lopen naar het kruis en tevens om mijn belevenissen en gevoelens te delen met anderen. Ik heb er een goed gevoel over en heb geweldig geslapen vannacht. Dank voor de hartverwarmende reacties.

Als ik in de plaats Molinaseca aankom om 08.15u. heb ik er 8 km. opzitten en ga ik hier eerst ontbijten. Na het ontbijt loop ik verder naar Ponferrada.  Als ik in deze grote plaats aankom, besluit ik om hier het centrum in te lopen. Ik maak een foto van een deel van het kasteel, wat ik nog net kan fotograferen vanwege de bebouwing. Het is voornamelijk een winkel hoofdstad en ik ben er redelijk vlug uitgekeken. Ik neem er een koffie pauze. Wel ben ik door mijn centrumbezoek de route kwijtgeraakt en vind ik via mijn navigatie de weg naar Camponaraya. Hier neem ik ook even een kleine pauze. Dan vervolg ik mijn weg naar Cacabelos. Als ik ca.2 km. voor de plaats langs een uitspanning loop,  hoor ik ineens heel hard 2x mijn naam roepen. Ik kijk rond en zoek waar dat vandaan komt.  Dan nogmaals: "Gerard, hier Philipe"! ! Dan zie ik hem zitten de Engelse jongen waarmee ik een aantal dagen in Frankrijk heb gelopen en samen in diverse refugio's heb geslapen.

Hij pauzeert hier samen met een Duits meisje waarmee hij samenloopt sinds een paar dagen. Zijn voeten zijn weer goed en hij is vanochtend vertrokken uit Ponferrada. Hij loopt nu nog maar  ca. 20km. per dag. We lopen gedrieën een stuk verder.  Even overweeg ik om met hun mee te lopen naar Villafranca Del Bierzo, mijn volgende plaats op 9 km. Maar zij lopen eigenlijk te langzaam en eigenlijk vind ik het wel goed voor vandaag. Misschien zie ik ze morgen weer onderweg. Ik weet dat ze vóór mij lopen.

Als ik bij de refugio aankom, staat er een wachtrij van 8 pelgrims bij de receptie. Er zijn hier rond de kerk 60 slaapcabines gebouwd met elk 2 slaapplaatsen. Verder modern sanitair en diverse was- schaduw- en eetplekken in de ruimte tussen de kerk en de cabines.  Zie foto's. Er zijn koffie en frisdrank automaten maar geen eten.  Na mijn aanmelding ( ik heb cabine 53,dus het schiet al op) heb ik eerst gedoucht en mijn kleren gewassen en te drogen gehangen.  Daarna maak ik mijn verslag. Mijn kleren waren geheel doorweekt van het zweten. Het is nu 16.30 u. en nog  28gr.

Refugio in Cacabelos (1) Poortje naar de Refugio Refugio in Cacabelos (3) Refugio in Cacabelos (4) Refugio in Cacabelos (5)

Vanmiddag heb ik hier ook een Vlaming ontmoet die vanuit Valencia is vertrokken samen met een ezel en in omgekeerde richting loopt. Hij loopt dus met die (spaanse) ezel terug naar België. Hij is eind mei vertrokken en loopt ca. 20km. per dag. Hij slaapt hier, de ezel staat op een gemeente weitje. De ezel is in Spanje een soort beschermd dier en hij moet elke provincie die hij passeert,  een nieuwe doorloopvergunning aanvragen!!

Nog... 191.2 km te gaan

Vanavond heb ik in een restaurant gegeten net als van de week.

Bij de receptie vanmiddag bij aankomst gelijk gezegd dat ik van het aanbod gebruik wilde maken om 18.00u.

Om die tijd was ik bij de receptie en de dame van de receptie belde het restaurant. Kennelijk vonden die het niet aantrekkelijk genoeg om 1 pelgrim te halen, dus bracht de "receptie dame" mij in haar cabrio naar het restaurant  ca. 2km. op de route van morgen. Ik heb daar een verrukkelijk 3  gangen diner mogen nuttigen met vooraf een zeer goede gemengde salade, als hoofdgerecht 2 "kleine" forellen met gebakken tomaten en champignons en worteltjes en als toetje ijs en daarna koffie.en natuurlijk een fles wijn erbij. Kosten wederom : €9.00.

De eigenaar vroeg me of ik gisteren bij het Cruz de Feirro geweest was en hoe ik dat beleefd had. Ik vertelde zo goed en zo kwaad als kon mijn belevenis. Ze raakte zowaar ook nog geëmotioneerd en zei me dat ieder mens op deze aarde daar eigenlijk zijn eigen steen zou moeten brengen.
Na het diner bracht de eigenaar mij weer terug naar de refugio. Er is hier geen keuken maar in het restaurant waar ik vanavond heb gegeten is morgenochtend ontbijt vanaf 06.00u. Het ligt op de route dus dat mag geen probleem zijn. Morgen wil ik lopen naar Ruitelan of La Faba ca.30 of 32km. Ik hoop dat het niet meer zo warm is.  Het is nu 20.30u. nog27C. Ik ga slapen.  Allen hartelijke groet.
Gerard.

1. Yvonne:
    4 juli 2013
    minder als 200 km's tot de eindstreep, wow !
  2. Gerard de goede:
    4 juli 2013
    Nou gerard, het zit er bijna op. je zult nu wel vleugeltjes hebben voor die laatste kilometers.
    Marja en Gerard
  3. Ton V.:
    Hoi Gerard,
    Zo, zo, 31 km deels over paden die er uitzien als op de foto moet voor vandaag toch genoeg zijn. Stoere gebeurtenis! Deze refugio maakt veel goed. Ziet er uit als luxe. Ook wel eens plezierig. Als ik dan terugdenkt aan de situaties in Frankrijk dan is het hier een lustoord. Ongetwijfeld ervaar je het als heel plezierig om steeds andere mensen en toch weer wel bekenden te ontmoeten. Zo'n man met ezel die vanaf het zuiden komt is toch ook weer een echte bijzonderheid. Ik zal het me blijven herinneren. Het is vandaag de dag dat jij en vele anderen twee jaar geleden bij ons te gast waren. Wij vieren het vandaag samen. Hopelijk neemt morgen de temperatuur niet teveel toe. Je planning: vroeg op stap, geeft een frisse ochtend en mooie taferelen van de zonopkomst. Tevens het praktische voordeel dat je tijdig bij de volgende refugio bent. Zal de weg morgen een beetje goed geplaveid zijn? In elk geval: doe je best en wees voorzichtig, strand niet in het zicht van de haven. Toi-toi van Ton.
  4. Willemijn van Drie:
    4 juli 2013
    Minder dan 200 kilometer en je hebt nu zo ongeveer alle weertypes gehad. Vorst en kou in Nederland en Belgie, voortdurende regen in Frankrijk en nu de hittegolf in Spanje. Maar je gaat als een speer! Ik zei het al eerder, je bent net een paard dat de stal ruikt. Mijn respekt voor jou groeit met de dag. Vannacht weer zo lekker slapen en morgen een mooie wandeldag gewenst. Dikke kus.
  5. Frans van den Akker:
    5 juli 2013
    Ik reageer wel wat laat maar ik had enige moeite om je op het internet te vinden. Iemand zou mij de "sleutel" tot jouw blog mailen maar heeft dat tot op heden niet gedaan. Goede reis verder, je bent er bijna. Hopelijk zie ik je gezond weer terug.