Dag -4- Tilburg-Vessem -----24.5 km------------totaal 100.7km.gelopen

28 maart 2013 - Vessem, Nederland

Vandaag was het vergeleken met de vorige dagen bijna een zomerse dag.

Om 8.15u.liep ik de tuin van mijn overnachtigsadres uit op weg naar Vessem.

Ik had 40 minuten nodig om Tilburg uit te komen en was toen op de kanaaldijk, een heel breed zandpad van ca. 5 meter breed wat ik naar later zou blijken, zeker 8km . zou volgen.

Op een gegeven moment zag ik dat er kennelijk iemand voor mij met stokken had gelopen want mijn stokken pasten bijna in de stokafdukken die al in het zand stonden.

Na een paar km. hielden de afdrukken ineens op??!!

Gek, want je kon nergens anders heen. Ik dacht die is zeker hier opgestegen.

Maar een km. verder waren ze er ineens weer.

Wellicht heeft hij een stukje vleugels gehad denk ik. Misschien krijg ik die ook nog.

Na nog ca. een km. verdwijnen ze opnieuw ineens zonder terug te komen. Raar verhaal hé?!!

Dit lange pad was overigens vele malen mooier dan die lange weg gisterenop weg naar Tilburg. Zo in de natuur langs het water. Om 14.30u. Was ik in de pelgrimshoeve Kafarnaum in Vessem.

Aldaar werd ik ontvangen door broeder Fons, waar ik al het e.a. over gehoord had. Via Arnold Smits, waar ik in Schoonhoven heb geluncht zondag middag.

Hij liet me het complex zien en vertelde er van alles over, met name dat er ieder jaar wel 4000 bezoekers de Pelgrimshoeve bezochten, het zei voor info en/of overnachting. Ze hebben daar het Cruz de Ferro, na gemaakt. Indrukwekkend.

Het echte Kruis ga ik tegenkomen tijdens de Camino in Spanje.

Het centrum werd ook gebruikt als ontmoetingscentrum voor de bewoners uit de omgeving. Er waren daar dan ook op dat moment van de rondleiding, meerdere mensen die daar gezellig zaten thee te drinken en te babbelen met elkaar.

Ineens roept iemand uit de groep mensen : he...... zie je wel...tegen zijn vrouw, en tegen mij: ik zag jou onderweg lopen en zei toen tegen mijn vrouw: ja hoor daar gaat er weer één. ‘n Pelgrim bedoelende!

Hij had mij onderweg zien wandelen dus.

Verder: eindeloze pelgrimsverhalen van de aanwezige broeders die deze toko runnen.
Ik kan me er niet aan onttrekken en kom nergens aan toe.
Morgen vertrek ik naar Mol-Postel in België.
Afstand ca 30 km. Ik ben dan dus Nederland uit.

1. Willemijn van Drie:
    28 maart 2013
    mooi verhaal Gerard. En ja, het weer wordt iedere dag beter. De snijdende wind is gelukkig weg. Een hele fijne wandeldag vandaag gewenst en dat je vandaag in Belgie komt heeft toch ook wel iets heel speciaals. Het eerste land ben je uit! Op naar de volgende landen. Veel wandelplezier vandaag.
  2. Bertus:
    28 maart 2013
    Bedankt voor het delen van je mooie ervaringen,het begin er een beedje op te lijken.Ook het weer was aanmerkelijk beter dan de dagen ervoor.Heb je in Vessem lekker gegeten,wisteze van je komst?Voor vandaag,veel wandel plezier en we horen weer van je.Gr Bertus en Kadek
  3. Joop Vianen:
    28 maart 2013
    Hi Gerard, Zo Nederland zit er op, nu veel wandelplezier in Belgie en geniet ook van hun keuken.
    Het is wel bijzonder je eigenlijk de hele dag te kunnen zien waar je bent, we volgen je echt.

Groetjes
    Joop en Letty
  4. Lysandra Wiersma:
    28 maart 2013
    Hallo Gerard, dat cruz de ferro was er vorig jaar nog niet. Bijzonder dat dat daar nu staat, maar neem je steen (last) inderdaad maar mee tot aan de echte! Gr. Lysan
  5. Margriet en Fred Boonacker:
    Hallo Gerard.
    Ik lees net in de krant dat we dit jaar historie mee maken. Maart 2013 behoort tot de tien koudste maartmaanden sinds 1901. Samen met jou plegrimstocht is dit een jaar dat in ons geheugen gegrift zal staan. Suc6 vandaag. Fred en Margriet.
  6. Quirien en AGnes.:
    28 maart 2013
    hoi Gerard vANDAAG NEDERLAND UIT dat is toch ook wel weer een ervaring en het weer gaat de goeie kant op dat loop toch een stuk prettiger wij wensen je een goeie wandeldag en als je over de grens gaat zeg nederland gedag voor een paar maanden. groet Quiren en AGNES.
  7. Paul Happel:
    28 maart 2013
    Dag Gerard,vandaag dacht ik,heb jij tussen al die ontmoetingen door wel tijd om onze reacties te lezen of doe je dat onderweg? Wel fijn dat het weer wat gaat opknappen.Doe je best,groet van Paul
  8. Max:
    Hoi pap,
    Erg leuk om te kunnen bijhouden waar je loopt en wat je allemaal tegenkomt. Ik zie je nu al een aantal dagen strak naar het zuid-oosten lopen. Je weet dat Santiago enigszins richting Zuid-west is...? Binnenkort dus ergens rechts afbuigen... Veel succes en plezier!
  9. Ria de boer:
    hallo Gerard,
    Wat een ervaringen krijg je zo,met al die verhalen,en het worden er steeds meer.
    Gerard veel loop plezier.
    groetjes ria en leo
  10. Greet Bergkamp:
    29 maart 2013
    Wat bijzonder Gerard met die stokken. Klinkt haast bijbels. Je kent dat verhaal wel.
    Wat ik niet weet: loop jij met Nordic stokken?
    Leuke foto's veel succes verder, Greet