Puente la Reina

16 juni 2013

Van internet:

Puente la Reina, een middeleeuws stadje en kruispunt van de twee voornaamste vertakkingen van de Camino de Santiago, is een van de belangrijkste enclaves aan de Jakobsroute in Navarra.

Het permanente komen en gaan van pelgrims, de schelpen en wandelstaffen maken deel uit van het stadsbeeld. Het is een prachtig voorbeeld van een "straatdorp", gelegen op 24 kilometer van Pamplona.

Een wandeling langs de hoofdstraat is een aangename ervaring dankzij de architectonische juwelen die er kunnen worden ontdekt zoals de kerken van El Crucifico, Santiago en San Pedro, en mooie gebouwen vol details met invloeden van de Jakobsroute.

Maar de romaanse brug over de rivier de Arga is zonder twijfel het opvallendste bouwwerk. Het is een van de mooiste en statigste romaanse bruggen van de Jakobsroute waarnaar dit nauwelijks 2.500 inwoners tellende stadje is vernoemd ("puente" betekent brug in het Spaans).

Puente la Reina ontstond door en voor de Jakobsroute. Tot aan de dag van vandaag wordt het stadje gekenmerkt door de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. Het vormt het kruispunt waar de routes samenkomen die afkomstig zijn uit Orreaga/Roncesvalles en uit Somport.

Het stadje werd in de twaalfde eeuw door Alfons I de Strijder opgericht en het oorspronkelijke stadsplan is op bewonderenswaardige wijze bewaard gebleven. De opbouw is die van een "straatdorp", een plaats waarvan de huizen langs de hoofdstraat zijn gebouwd en niet rondom een burcht.

De hoofdstraat of Rúa Mayor, die uitkomt op de brug, is een hoofdweg en tevens monument. Aan het begin van deze smalle, donkere straat met herenhuizen staat de kerk van El Crucifijo, opgericht door de tempeliers, met twee schepen: een romaanse en een gotische.

Kerk van El CrucifijoBinnenin de kerk,  een kruisbeeld met een ongewoon houten kruis in Y-vorm, naar men zegt een geschenk van Duitse pelgrims die het tijdens hun bedevaart op de rug hadden gedragen.Houten Kruis in de kerk

Als u de Jakobsroute verder via de Rúa Mayor volgt, komt u bij de kerk van Santiago. Van de oorspronkelijke romaanse kerk zijn slechts een aantal buitenmuren en twee mooie portalen bewaard gebleven. De rest van de kerk werd in de zeventiende eeuw gebouwd, behalve het bovenste deel van de toren, die uit de achttiende eeuw dateert. Binnen in springen de veelkleurige beelden van de apostel Sint-Jakob, die "beltza" wordt genoemd vanwege zijn bruine huid, en van Sint-Bartholomeus op.

Als u verder loopt komt u bij het fraaie en levendige dorpsplein, het Plaza Mena of Plaza Mayor, met een galerij met arcades uit de achttiende eeuw en mooie gebouwen, zoals het "Casa de los Cubiertos". Nadat u het plein bent overgestoken, komt u bij de derde grote tempel van Puente la Reina, de kerk van San Pedro (14de eeuw) met bezienswaardige retabels.

De Rúa Mayor komt uit op de prachtige brug over de rivier de Arga, die in de elfde eeuw werd gebouwd opdat de pelgrims het dorp konden verlaten. Steek de brug over en luister in de stilte naar het stromen van de rivier en maakt u zich een voorstelling van de pelgrims die de brug in de loop van zijn geschiedenis heeft zien passeren. Bekijk daarna, vanaf de oever van de rivier, dit prachtige romaanse bouwwerk met zes halfronde bogen, waarvan de meest oostelijke zich onder de grond bevindt.

Oorspronkelijk was de brug voorzien van drie verdedigingstorens. In een van deze torens bevond zich het renaissancistische beeld van de Virgen del Puy, ook wel de heilige maagd van de Txori ('vogel' in het Baskisch) genoemd, die thans in de parochiekerk van San Pedro wordt bewaard. Volgens de legende ging een vogeltje dagelijks naar het beeld, verwijderde de spinnenwebben met zijn vleugels en waste het gezicht met zijn snavel met water dat hij uit de Arga had gehaald.

1. Ton V.:
    16 juni 2013
    Hoi Gerard,
    Mooi dat je een fijne vakantieweek hebt kunnen houden. En nu met nieuw elan op pad bent naar het einddoel. Advies: Volgens mij, eigen ervaring, is het niet bemoedigend als je onderweg steeds op verkeersborden ziet staan hoever het nog is. Deel 800 door 20 dan kom je op 40 dagen. Dat klinkt voor de gemoedsrust beter dan het getal 800. Het wordt er niet echt anders van, maar ... toch!
    Ik hoop dat de smak op het wegdek geen verborgen blessures heeft opgeleverd. Houd vooral je knieën goed in de gaten. Een gekneusde knie kan je vele maanden malheur bezorgen. Ik kreeg van een arts en een fysiotherapeut het advies: "bewegen en rusten ' Zie dat maar eens te combineren! Maar mijn ervaring is: dat is wel het beste en vooral niet langdurig (over)belasten. Mij overkwam het begin februari. Ik ben er nog niet helemaal vanaf. Ik verwacht de 'Nijmeegse' wel te kunnen doen. De komende week loop ik de Almaarse 4Daagse. Ik wens je, samen Sander, veel voorspoed in de Spaanse bergen. Verdeel jullie energie goed. Ik blijf met een zeer bijzondere belangstelling jullie ervaringen volgen. Vandaag in Drachten tijdens mijn tocht nog met een Santiago de C.-ganger over zijn en jou/jullie ervaringen en belevenissen gesproken. Met respect voor jullie beiden zeg ik: Toi-toi van Ton.