Mijn rustdag in Troyes

24 april 2013 - Troyes, Frankrijk

Toen ik gisteren hier aankwam in dit voormalige seminarie, op 7 minuten lopen van de kathedraal, zat er een jonge vrouw 25-30 jaar achter de balie die mijn credential nodig had om mij in te schrijven. Zij sprak geen woord buiten haar moeder taal.

Ik begreep er dan ook nu weer weinig van wat ze mij allemaal te vertellen had. Uiteindelijk liep ze met mij mee naar de ingang van het complex en begreep ik dat s avonds de toegangspoort op slot gaat en dat je met de code die ze mij eerder had gegeven de poort van het slot kon halen. OKÉ!

Voor de keuken kreeg ik een aparte sleutel daar kun je koken en eten, als je wilt voor ca.20 mensen tegelijk.

Ze wees mij ook de brievenbus, waarin ik de sleutels moest deponeren als ik weer vertrok.

Ze liep met mij mee naar de 2e verdieping, waar mijn kamer was.

Een royale kamer met een bed van 1.10 m. breed met verstelbare bodem (handmatig, dat weer wél) een enorme badkamer met wc en douche met zitje.

Een groot badlaken, 2 lakens en 2x2 p. dekens.

Maar vóór de rondleiding moest er eerst betaald worden.

Voor 2 nachten €38.00

Lysanne:  als je hier ook komt; een kamer met alleen lavabo is €14, 50 maar dan kan er ook nergens gedoucht worden.

Toen bleek dat ik dat geld niet meer had?! Er kon niet worden gepind. Dus eerst terug naar de stad om te pinnen, nou ja…
Daar had ik weinig trek in en realiseerde me dat ik in mijn hoed nog een geheim bergvakje had waar € 50.00 in zat (niet verder vertellen aub).

Toen ik dat overhandigde (je gelooft het niet) )werd op de rekenmachine, die op het bureau stond uitgerekend hoeveel ze mij moest terug betalen!!

Ze keek 2x maar er stond toch écht € 12.00.

Het ging haar volgens mij aan het hart en ze liep weg om even later met de 12 euro terug te komen. Nadat ik mij had opgeknapt en omgekleed ben ik dus naar de stad gelopen (Orange) en gelijk boodschappen gedaan en gegeten, bij de kebab meneer om de hoek.

‘s Avonds bijtijds naar bed en uitgebreid mijn reislogger gelezen.

Errrruuuug leuk allemaal. Vanochtend lekker uitslapen tot 8.30 u daarna mijn was gedaan en opgehangen aan mijn zelfgemaakte waslijntje in de badkamer. Wat kan een mens toch veel, als ie maar wilt.

Toen ontbeten. Daarna naar de stad gelopen. Eerst de kathedraal natuurlijk bekeken.

Gisteren was ik niet verder gekomen dan “de stempelmijnheer” vanwege mijn haast met de “Orangemijnheer”.

De kerk is omgeven door bouwschuttingen. Enkele foto's gemaakt.

Toen het oude centrum met gebouwen uit de 15e eeuw en de huizen van Emile Zola, met geel oker rood. Ik kan helaas zelf niet meer zien wat voor foto's ik maak of gemaakt heb, aangezien ik sinds de Orange simkaart in mijn telefoon zit, alleen nog maar alles in negatief zie, in de kleuren licht blauw/ licht grijs.

In de Orange winkel wisten ze dat ook niet op te lossen. Het is voor mij dus ook heel moeilijk om ‘n compositie te kiezen.Dus.... op hoop van zegen.

Ook de Basiliek St.Urban bekeken en foto's gemaakt .

Verder nog van verschillende zeer oude winkels en woonhuizen. Je kunt er wel 100 of meer maken als je wilt. Het is een mooie oude stad. De moeite waard om eens te gaan bezichtigen.

Ook nog nieuwe gaasjes voor mijn hiel gekocht want die zijn inmiddels op, die ik in mijn EHBO trommeltje had meegenomen.

Vanmiddag in de stad natuurlijk plat du jour gegeten (€9, 00)

Een pelgrim moet natuurlijk op de kleintjes letten, brood en melk voor morgen en wat sinaasappels bij de monoprix.

Ik was met mijn wandelschoenen naar de stad gelopen omdat het te ver was om op mijn slippers te gaan.

Nu ik weer op mijn kamer ben, ga ik vanmiddag heerlijk in de tuin zitten. Het is stralend weer en hoop ik dat mijn hiel verder droogt zodat ik morgen weer verder kan. Ik ben van plan om morgen naar Ervy-le -Chatel te lopen.

Om ca. 8.00 u wil ik vertrekken.

Mijn slaapadres voor morgen heb ik inmiddels telefonisch besproken bij het parochiehuis van de Secours Catholique.

Gratuite!

Als het morgen net zulk weer is als vandaag ga ik in mijn mouw loze shirt van start. Mijn telefoon internet werkt op dit moment prima. Hopelijk blijft dit zo.

Met dank aan mijnheer Orange.

1. Margriet en Fred Boonacker:
    24 april 2013
    Dit was dus echt een dagje de toerist uithangen, moet kunnen.
    Voor morgen een goede tocht toegewenst vanuit Nieuwegein.
  2. Els:
    24 april 2013
    Hoi Gerard,het is iedere dag weer geweldig om je verhalen te lezen,ik kijk er dan ook iedere keer weer naar uit....je bent al een lekker stukje onderweg.Pa en Kadek zijn afgelopen maandag naar Bali vertrokken,en daar is het in de schaduw 32 gr...hoop voor je dat het voor jou niet te warm wordt. Veel succes de komende dagen,gr uit Brabant...
  3. Lysandra Wiersma:
    24 april 2013
    Hallo Gerard, je tips noteer ik in mijn route-boekje. In de herfst hopen we van Reims naar zo ongeveer Troyes te lopen en volgend voorjaar tot Vezelay (hoop ik). Ik volg je belevenissen met spanning en interesse.
    Groeten, Lysan
  4. Frank en Elizabeth:
    24 april 2013
    Het is iedere avond weer leuk je avonturen te lezen.
    Wat maak jij een hoop mee!
    Groetjes.
  5. Willemijn van Drie:
    25 april 2013
    hoi Gerard, het is momenteel nogal druk in huis met de australische logees, maar elke dag pik ik toch even een paar minuten om je verslag te lezen. Hoop dat je hiel snel geneest. Liefs.
  6. Paul Happel:
    25 april 2013
    Weer heel wat avonturen Gerard ,wij waren gisteren (24 april) met 3 rcp- ers en 2 bestuursleden naar de vergadering van CNVO (gepensioneerden)in Nijkerk.Henk Snaterse nam voorgoed afscheid,heel ontroerend.Groet van Paul
  7. Charlotte:
    Hoi Gerard,
    Het wordt nog een heel gezelschap zo met Els en Kees en Paula en Christoffel. Gelukkig hebben jullie wel een duidelijke taakverdeling en ik vertrouw jou de leiding wel toe.
    De jongens realiseren zich nu dat buurman Gerard weg is en het idee van "op avontuur" spreekt hen wel aan. Ook van hen de groetjes, je wordt door hen gemist.
    Groetjes,
    Charlotte